نشانه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی

نشانه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی
خرید کاندوم

امروزه همه ما اعتیاد شدیدی به شبکه های اجتماعی و اینترنت داریم. خیلی از ما از طریق شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را گسترش می دهیم. گاهی افراد به قدری به شبکه های اجتماعی وابسته هستند که این وابستگی یک نوع اعتیاد محسوب می شود. اعتیاد به عادت های مضری گفته می شود که در فعالیت های مهم زندگی در محل کار یا خانه یا تحصیل و… تداخل ایجاد می کند. یک معتاد به شبکه اجتماعی می تواند، کسی باشد که مجبور به استفاده بیش از حد به شبکه های اجتماعی باشد. اعتیاد به شبکه های اجتماعی باعث می‌شود که افراد، قادر به کنترل کردن خود در مقابل استفاده از گوشی همراه خود نباشند. به همین خاطر، مدام یا در حال ارسال پیامک هستند یا همیشه در همه حال آنلاین می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به نشانه های اعتیاد افراد به شبکه اجتماعی بپردازیم.

10 نشانه اعتیاد به شبکه های اجتماعی

10 نشانه اعتیاد به شکبه های اجتماعی

۱. صبح‌ها قبل از هر کاری سراغ شبکه اجتماعی می روید

تقریبا همه‌ی کسانی که به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند، روزشان را با گشت‌زنی بیهوده و بی‌هدف در تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک یا توئیتر آغاز می‌کنند. برخی هم فراتر رفته و از خواب‌ شبانه‌شان می‌زنند و به این کار می‌پردازند.

2.وقت زیادی را صرف هیچ و پوچ می کنید

بزرگ‌ ترین مشکل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به عقب انداختن کارهاست. این آدم‌ها توانایی مقابله با میل به دنبال‌کردن شبکه‌های اجتماعی را ندارند. ویدئوهای ناتمام گربه‌هایی که می‌ترسند، عکس‌های مربوط به دوست سابق‌تان که به یک سال پیش برمی‌گردد، مهم نیست چه باشد، به‌هرحال چیزی پیدا می‌کنید که نیازتان را فروکش و درنتیجه اسیرتان کند.

۳. از سرزدن به شبکه‌های اجتماعی دست نمی‌کشید

بی‌شک دیده‌اید کسانی را که سر میز غذا در مهمانی ها سرشان در گوشی‌شان است؛ شاید خودتان هم از این دست آدم‌ها هستید! در تعطیلات یا حتی سرکار، هرازگاهی سری به فیسبوک و اینستاگرام بزنید، اما اگر در تاکسی و اتوبوس، هنگام غذاخوردن، حتی در جلسات کاری حواس‌تان پیوسته به گوشی‌تان است، یک جای کار می‌لنگد.

۴. از هر کاری عکس می‌گیرید

همیشه احساس می‌کنید باید بهترین عکس‌ها را برای صفحه‌ی اینستاگرام‌تان بگیرید، حتی ممکن است احساس کنید زیر فشار هستید! این یکی از نشانه‌های اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است. سلفی باشد یا عکسی از طبیعت زیبای اطراف‌تان، شما باید بهترین تصویر را خلق کنید. این روند ممکن است برای اطرافیان‌تان آزاردهنده باشد، اما شما چندان به این مسئله اهمیت نمی‌دهید.

همچنین بخوانید: راه های تمیز کردن کیبورد

۵. تصور می‌کنید که صدای هشدار اس ام اس دارید

وقتی ذهن‌تان درگیر شبکه‌های اجتماعی باشد، شنیدن صدای هشدار اعلام پیام جدید، هیجان‌زده‌تان می‌کند. اما اگر تصور می‌کنید که صدای هشدار شنیده‌اید، بی‌تردید دچار مشکل شده‌اید.

برای خیلی از ما پیش‌آمده احساس کنیم، صدای لرزش گوشی‌مان را شنیده‌ایم و بی‌هوا به سوی او رفته‌ایم، به‌ویژه اگر منتظر تماس یا پیامی باشیم. اما اگر این اتفاق بی‌دلیل و پیوسته برای‌تان تکرار می‌شود، حتما باید فکری برای آن بکنید.

دکتر «مایکل راتبرگ» این پدیده را «سندرم لرزش خیالی» نامیده است. برمبنای پژوهشی در دانشگاه‌های آمریکا از هر ۱۰ دانشجو، ۹ نفر این پدیده را تجربه کرده‌اند.

6. مشکل در ارتباطات در دنیای واقعی

پرداختن افراطی به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی معمولا به ارتباطات افراد در محیط واقعی زندگی صدمه می‌زند و دیواری نامرئی بین آن‌ها ایجاد می‌کند. برای مثال زوجینی که دائما درگیر استفاده از گوشی همراه خود هستند فرصت کافی برای مصاحبت با یکدیگر پیدا نمی‌کنند؛ این مسئله می‌تواند میزان صمیمت و رضایت زناشویی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین علاوه بر ارتباط زوجین می‌تواند به رابطه بین فردی در هر سطحی آسیب برساند و تنش‌ها و تعارضات زیادی را رقم بزند.

7.کاهش کارکرد روزمره از علائم اعتیاد به شبکه های اجتماعی

افرادی که به طور وسواسی درگیر شبکه های اجتماعی هستند اغلب جنبه‌های دیگر زندگی خود را فدای فضای مجازی می‌کنند. در واقع اعتیاد به شبکه های اجتماعی اغلب به مشکلاتی نظیر افت تحصیلی و کاهش عملکرد شغلی می‌انجامد که می‌تواند به مرور هزینه‌های مختلفی را برای فرد به همراه بیاورد.

8.داشتن افکار وسواسی در استفاده از شبکه های اجتماعی

افرادی که به استفاده از این شبکه‌ها معتاد هستند، هنگامی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند دائماً به طور وسواسی در مورد آن فکر می‌کنند و به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند دسترسی مجدد به شبکه‌های اجتماعی را داشته باشند.

9. بداخلاقی و اضطراب

مشخصه اصلی این اعتیاد، بدخلقی، اضطراب و تشویش بسیار زیاد است. بخصوص زمانی که افراد دسترسی به اینترنت ندارند این بدخلقی و اضطراب به میزان بسیار زیادی بالا می‌رود. اگر شما برای کاهش اضطراب خود مجدداً به همان شبکه‌های اجتماعی پناه ببرید در حقیقت در مسیر تداوم اعتیاد خود گام برداشته‌اید.

10. زندگی بدون wifi

در زندگی هر کسی رخدادهای ناگوار پیش می‌آید. برای نسل دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مصیبتی بالاتر از قطع اینترنت نیست! ‌ ناتوانی از ندیدن عکس‌ها و ویدئوهای بی‌پایان دوستان و آشنایان وضعیتی هولناک است. بنابراین حضور در مکانی که امکان دسترسی به اینترنت را ندارید، برای‌تان بسیار سخت و امکان‌ناپذیر است.

کلام آخر

امروزه رسانه ‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ ای در همه جا حضور دارند، اما این بدان معنا نیست که شما به طور خودکار به آن اعتیاد پیدا خواهید کرد. با استراحت های مکرر و تعیین مرزهای مشخص برای خود و فرزندان خود، می توانید قبل از آسیب رساندن از بروز فشار بیش از حد شبکه های اجتماعی جلوگیری کنید.

خرید ادکلن اصل